Taal, jongeren en social media…

Ik was laatst op bezoek bij een oudere dame, Ria. Zij vertelde me trots dat ze sms’en eindelijk onder de knie heeft en daardoor vaker contact heeft met haar kleindochter Daan. Er was echter nog een klein probleem want Ria had de laatste sms niet goed begrepen. Ze zocht nog wat onwennig in haar mobiel naar de betreffende sms, keek me beduusd aan en vroeg: “Wat is CU later?” Ik legde haar uit dat dit een handige afgekorte manier van schrijven is en dat Daan bedoelde ‘ik zie je later’. Ria begreep er helemaal niets van en mopperde hoofdschuddend waarom ze dat dan niet gewoon in het Nederlands schreef. Ik kon een grijns niet onderdrukken, hoewel ik me wel afvroeg waarom Daan geen rekening hield met haar nog niet ‘doorgewinterde’ oma…

Grappig of niet, in deze tijd waarin social media een belangrijke rol speelt krijgt onze Nederlandse taal heel wat te verduren. Met de komst van WhatsApp, sms en dergelijke worden voor het gemak woorden afgekort en ‘verbouwd’. Natuurlijk is dat heel handig, snel en gevat. Maar welke uitwerking heeft dit in de toekomst op onze taal? Wennen we niet aan al deze afgekorte uitlatingen en weten we straks überhaupt nog wel hoe we fatsoenlijk Nederlands schrijven? Dat zal toch wel meevallen? Hoewel, als je het onderstaande leest…

Ik kwam laatst een onderzoek tegen van de Nederlandse Taalunie. Tijdens dit onderzoek moesten 1700 jongeren taalfouten opsporen in de onderstaande 10 zinnen.

Opgave:

  1.  Wordt jij al 18?
  2.  Ik moet maar weer is gaan.
  3.  Is dat jou fiets?
  4.  Hij is benieuwd na zijn cijfer.
  5.  Zij kon hem van de kleuterschool.
  6.  Me moeder kookt vanavond.
  7.  Het is een Marrokaans feest.
  8.  Kan jij je dat herinneren?
  9.  Mischien weet hij dat wel.
  10.  Ze moet integreren.

 

De correcte tekst:

  1. Word jij al 18?
  2. Ik moet maar weer eens gaan.
  3. Is dat jouw fiets.
  4. Hij is benieuwd naar zijn cijfer.
  5. Zij kende  hem van de kleuterschool.
  6. Mijn moeder kookt vanavond.
  7. Het is een Marokkaans feest.
  8. Deze zin is goed.
  9. Misschien weet hij dat wel.
  10. Deze zin is goed.

 

Het opmerkelijke resultaat van het onderzoek: 40 % van de jongeren kon geen enkele fout ontdekken! Dit baart toch wel zorgen, vooral als je het optelt bij de opmerking die ik laatst hoorde van een leraar. In zijn klas gebruiken kinderen tot zijn grote ergernis regelmatig sms-taal bij het afnemen van een dictee!

Hoe handig, grappig en snel afkorten ook is bij het gebruik van social media, ik hoop dat onze Nederlandse taal hierdoor niet zal verslonzen en we onze moedertaal met hart en ziel bewaken zodat we correct communiceren in stand houden. Vooral wanneer dit nodig is voor serieuzere zaken zoals uitingen in winkels! Zie de foto’s hieronder.

blog

Roos de Vries, Zuivertekst.

CU later 😉

Geplaatst in Nieuws